• O programe

        • program ZELENÁ ŠKOLA 

          Zelená škola je pre ľudí, ktorí dokážu vnímať, chcú porozumieť a vedia konať.  Dokážme, že je aj pre nás! 

           

          Čo je to program Zelená škola

           Zelená škola je medzinárodný certifikačný program, ktorý je súčasťou celosvetovej siete Ekoškôl (Eco-Schools).

           Hlavným cieľom programu je pomôcť školám nájsť cestu zmeny vedúcej k zdravšej, "zelenšej" a aktívnejšej škole a spoločnosti. Vychádza z princípu, že nie je možné sa o problematike životného prostredia len učiť, ale že je nevyhnutné sa zároveň snažiť o zmenu v našom konaní.

           Program Zelená škola podporuje činnosti vedúce k environmentálnemu správaniu sa slovenských škôl, ako je prevádzka školy v medziach platných environmentálnych právnych predpisov, prevencia pred znečisťovaním a poškodzovaním životného prostredia, udržateľná spotreba zdrojov, environmentálna výchova a vzdelávanie.Proces Zelenej školy zahŕňa celú školu - žiakov, učiteľov, nepedagogických pracovníkov spolu s členmi miestnej komunity - rodičmi, samosprávou, médiami, miestnymi organizáciami a firmami. Podporuje tímovú prácu a pomáha vytvárať spoločné pochopenie pre spôsob fungovania školy, ale aj komunity, ktorý rešpektuje a chráni životné prostredie.

           V programe Zelená škola sa uplatňuje praktický postup 7 krokov, vypracovaných podľa systému environmentálneho manažmentu EMAS/ISO 14 001. Pri rozhodovaní o udelení certifikátu na konci školského roka sa zohľadňujú kvalitatívne aj kvantitatívne ukazovatele, pričom je kladený dôraz na participáciu žiakov, rozvoj ich samostatnosti a občianskej zodpovednosti.

           

          7 krokov k Zelenej škole

           

          Metodika 7 krokov je jednoduchým, ale účinným nástrojom k tomu, aby sa z vašej školy stala skutočná Zelená škola. Táto metodika je spoločná pre všetky krajiny a školy, ktoré sú zapojené do programu Zelená škola.

          1) Vytvorenie Kolégia Zelenej školy

          Ako prvý krok musí škola vytvoriť Kolégium Zelenej školy, to bude následne organizovať a riadiť aktivity projektu na škole. Malo byť pozostávať zo zástupcov skupín zainteresovaných na životnom prostredí v lokalite školy, predovšetkým zo žiakov, učiteľov, nepedagogického personálu, rodičov, zástupcov zriaďovateľa alebo školského úradu. Hlavnú rolu by v Kolégiu mali mať žiaci a študenti.

          Výsledkom tohto procesu je zmysel pre demokraciu a podpora motivácie u študentov preberať iniciatívu v rozhodovaní.

          2) Environmentálny audit školy

          Analýza dopadov školy na životné prostredie - environmentálny audit je jedným z hlavných krokov, ktoré škola musí uskutočniť, aby mohla byť naštartovaná zmena k lepšiemu - teda šetrnejšej prevádzke.

          Členovia kolégia školy musia zistiť, zaznamenať a zhodnotiť súčasný stav. Dôležité je, aby sa na audite čo najväčšou mierou podieľali samotní žiaci.

          3) Environmentálny akčný plán školy

          Na základe zistených skutočností v environmentálnom audite stanoví Kolégium Zelenej školy priority. Znamená to, že si zvolí pre aktuálne certifikačné obdobie najmenej jednu z výberových tém (voda, odpad, energia, doprava a ovzdušie, zelené obstarávanie, zeleň a ochrana prírody), ktorej sa bude najbližšie (ideálne) 2 roky venovať. Kolégium Zelenej školy v spolupráci s vedením školy a so zriaďovateľom následne vypracuje Environmentálny akčný plán zameraný na prioritnú tému/y.

          Hlavným cieľom pri zostavovaní plánu je "ekologizácia" školy a zlepšenie jej prostredia a okolia. Úlohy by mali byť navrhnuté tak, aby za ne mohli zodpovedať predovšetkým žiaci. Súčasťou akčného plánu sú okrem praktických opatrení aj konkrétne vzdelávacie aktivity, ktoré by mali byť z čo najväčšej miery súčasťou rôznych vyučovacích predmetov.

          4) Monitoring a hodnotenie

          Proces monitorovania a vyhodnocovania výsledkov dáva programu Zelená škola dôveryhodnosť. Kladie dôraz na priebežnú kontrolu, či škola v programe postupuje smerom k vytýčeným cieľom a či sa plány napĺňajú. Dôležité je myslieť na vyhodnocovanie výsledkov už pri plánovaní aktivít. Tento krok zabezpečuje tiež, že environmentálne vzdelávanie a starostlivosť o prevádzku školy sú kontinuálne.

          5) Pro-environmentálna výučba

          Environmentálna výchova ako prierezová téma zasahuje do všetkých predmetov a je súčasťou učebných osnov. Zelené školy majú implementáciu prierezovej témy podrobne rozpracovanú v svojom Školskom vzdelávacom programe a to z hľadiska obsahu aj výučbových foriem.

          Program Zelená škola je založený na princípe, že témy environmentálnej výchovy, ktorým sa žiaci venujú vo výuke by mali ovplyvňovať celkové fungovanie školy. Vďaka tejto náväznosti konkrétnych činností na teoretické štúdium prestáva byť environmentálna výchova niečím o čom sa žiaci v škole síce učia, ale skoro na to zase zabudnú.

          6) Informovanie a spolupráca

          Kolégium Zelenej školy by sa malo neustále snažiť informovať o programe a svojich zámeroch vo vnútri školy, ale aj navonok. K tomuto účelu sa dajú využiť nástenky, školský časopis alebo internetová stránka školy. Najlepšie sa školy zviditeľnia ak zorganizujú výstavu, deň otvorených dverí alebo napíšu do miestneho či regionálneho média.

          Všetky tieto aktivity môžu škole pomôcť pri naväzovaní spolupráce s rodičmi, či možnými podporovateľmi. Školám sa odporúča tvoriť partnerstvá s externými organizáciami a čerpať z ich skúseností a expertízy.

          7) Eko-kódex

          Každá Zelená škola vytvorí svoj vlastný Eko-kódex. Ide o společné vyznanie hodnôt a návod k ohľaduplnému správaniu sa k životnému prostrediu pre každého kto navštevuje školu. Eko-kódex by mal byť výsledkom vyjednávania čo najviac žiakov a zamestnancov školy. Môže ísť o súhrn konkrétnych činností a zásad, na ktorých sa všetci dohodli.

          Zapojené školy v programe Zelená škola si na základe výsledkov environmentálneho auditu vyberú pre aktuálne certifikačné obdobie najmenej jednu z výberových tém ako prioritnú, povinnú - podľa jej obsahového zamerania škola pripraví Environmentálny akčný plán školy, obsahujúci konkrétne úlohy a aktivity na dané certifikačné obdobie (odporúča sa 2 školské roky).

           

          Školy si môžu vybrať z nasledujúcich tém:

          • voda,
          • odpad,
          • energia,
          • doprava a ovzdušie,
          • zelené obstarávanie,
          • zeleň a ochrana prírody.

           Každá prihlásená škola má prideleného konzultanta, ktorý počas celého školského roku je škole k dispozícii a na jeho konci školu ohodnotí podľa pripravenej metodiky. Hodnotenie projektových úloh a aktivít každej školy je následne predložené Rade Zelenej školy a tá následne udelí alebo neudelí škole medzinárodný certifikát Zelená škola. Certifikát a vlajka Eco-Schools sa udeľuje vždy na jeden kalendárny rok a po uplynutí jeho platnosti je potrebné ho obnoviť. Celosvetovo je do programu Eco-Schools zapojených vyše 27 tisíc škôl zo 44 krajín 4 kontinentov.

           Koordináciu programu na Slovensku zabezpečuje Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica - www.zivica.sk

           

          viac informácii primo na stránke : http://www.zelenaskola.sk/